Monday, June 6, 2011

jangan tinggal maya 4





*mintak ampun awal2 kalau x best. sbb ngantuk masa menaip, ayat pun jd pelik2 ikut suke ati.hehe :D [thanx in advance kpd yg mmbaca n yg tgglkan jejak]




“Fatin…” Maya bersuara ragu-ragu. Pandangannya berpusat ke wajah Fatin yang sedang duduk di hadapannya. Fatin kelihatan begitu khusyuk merenung kolam ikan yang berada di hadapan mereka. 


Kini sudah hampir 3 bulan Maya menjadi penghuni di ar-Rayyan, hubungannya dengan penghuni yang lain sudah semakin baik walaupun masih belum sampai tahap boleh bergelak-ketawa-riang-ria dan berkongsi segala apa yang ada di benaknya selama ini. Dia bukan seorang yang mudah untuk meluahkan apa yang dirasa, melainkan kepada mereka yang dia percaya. Dan di sini belum ada yang dia percayai sepenuhnya untuk dijadikan tempat meluahkan apa yang tersimpan.

“Fatin..” Maya bersuara sekali lagi apabila panggilannya tadi tidak mendapat respon daripada temannya itu. Fatin tersedar, lalu mengalihkan pandangannya dari  kolam  ikan yang entah kenapa sangat menarik perhatiannya hari ini kepada Maya. Jelas riak wajahnya terpinga-pinga. ‘Sah la duk termenung budak ni tadi’ desis hati Maya apabila melihat reaksi Fatin tadi.

“Kau panggil aku ke?” Fatin bertanya apabila Maya hanya mendiamkan diri.

“Tak la. Aku panggil ikan patin kat dalam kolam tu la. Bukan panggil kau.” Maya menjawab dengan selamba.

“Nampak sangat menipunya tu. Bila masa ummi bela ikan patin dalam ni? Ni semua ikan koi je. Kau ni betul la tak mesra ikan. Nama ikan pun tak tahu.” Fatin pula membalas sambil tersengih menayang giginya yang cantik tersusun.

“cehhh.. aku nak kenakan kau, kau kenakan aku balik ey?” Maya buat muka tak puas hati.

“haha.. tak payah la nak berangan kenakan aku. Ada apa tadi panggil aku? Sorry, aku tak perasan. Tiba-tiba rasa nak layan perasaan lak tadi. Hehe..” Fatin berkata bagi menutup rasa malunya. Kantoi terang-terangan tengah layan jiwang, mau aku tak malu?

“Ermm.. tak de apa sangat pun. Aku just nak Tanya kau, if you don’t mind. No offense, aku Tanya je. Kalau kau tak nak jawab pun takpe. It may be personal things to you.” Maya berkata teragak-agak.

“Shoot.” Fatin menjawab serius. Dah budak Maya ni pun serius semacam, tak kan aku nak gelak-gelak pulak, kan?

“Hmm.. aku just nak tanya. Dah berapa lama kau duduk sini? Sebab aku tengok kau rapat je dengan ummi Khadijah dan yang lain-lain tu.” Maya meluahkan kemusykilannya.

“ohhh.. tu je ke nak tanya? Soalan senang ni. Haha.. ada la lebih kurang 6 bulan jugak. Kenapa?” Fatin tanya Maya balik.

Enam bulan? Means Fatin akan ada kat sini dalam setahun lagi. Sebab pelatih-pelatih akan duduk dekat sini setahun setengah je. Tu polisi ar-Rayyan. Tapi kalau ada yang nak keluar lebih awal pun boleh, tapi bergantung pada keadaan tertentu.

“Tanya je.. ermm.. kalau kau tak kisah, boleh aku tahu kenapa kau masuk sini?” Maya terus bertanya tanpa sempat berfikir. Setahunya, rumah perlindungan ni merupakan tempat untuk remaja-remaja perempuan yang bermasalah. Tapi si Fatin ni nampak baik, macam tak bermasalah pun. ‘don’t judge a book by its cover, Maya’ Maya mengingatkan dirinya.

“Errr..” Fatin terkedu. Wajahnya yang ceria tadi berubah mendung. Tak menyangka soalan itu akan keluar daripada mulut Maya.

Maya yang perasan perubahan pada riak wajah Fatin segera bersuara “ sorry, aku tak bermaksud. Macam aku kata tadi, takpe kalau kau tak nak jawab.”

“eh, takpe-takpe. Aku terkejut sikit je tadi. Unexpected question. Hehe..hurmmm… aku masuk sini, sebab aku rasa tak selamat  tinggal kat rumah keluarga aku. Mesti kau pelik kan? Mana ada orang rasa tak selamat tinggal dengan keluarga sendiri. Tapi tu la kenyataannya.” Fatin berkata tenang.

“Kenapa rasa tak selamat?” automatic Maya bertanya. Dia pelik dengan kenyataan Fatin tadi.

“Family aku sederhana je Maya. Untuk pastikan keluarga kami tak kebulur, mak aku kerja juga untuk bantu ayah aku. Mak aku kerja kat kilang, ikut shift. Kadang-kadang kerja siang, kadang-kadang malam. Satu hari tu, mak aku terpaksa balik lewat sikit sebab ganti kawan dia yang pergi hospital sebab anak kawan dia sakit. Masa yang sama, adik –beradik aku takde kat rumah jugak. Adik aku camping, abang aku keluar dengan kawan-kawan dia. Aku tinggal berdua dengan ayah aku. Aku masuk tidur awal hari tu sebab dah tak tahu nak buat apa. Tiba-tiba.." Ayat Fatin tergantung di situ.Fatin mengurut lehernya perlahan. 


"Tiba-tiba masa aku tengah tidur tu aku rase sesuatu macam hempap aku. Aku terjaga. Aku.. errr.. aku terkejut sebab rupanya yang hempap aku tu ayah aku. Dia nak rogol aku, Maya. Aku lawan balik. Aku pukul dia. Aku buat macam-macam just untuk pastikan maruah aku selamat. Aku tak tahu kenapa dengan ayah aku malam tu. Dia macam kena rasuk. Alhamdulillah, mak aku balik tepat pada masanya. Kalau tak aku tak tahu apa jadi dekat aku. Aku terselamat dari jadi mangsa nafsu ayah sendiri.” Terang Fatin panjang lebar. Mutiara jernih yang mengalir di pipi dikesat dengan tapak tangannya.

Maya terkesima. Sungguh, dia tak sangka itu yang berlaku. Di dunia akhir zaman ni, maksiat terlalu berleluasa. Haruan makan anak. Ya, itu yang boleh diumpamakan dengan perbuatan ayah Fatin tu. Allah.. mana perginya kasih sayang dan kewarasan seorang ayah? Mana perginya bapa yang sepatutnya menjadi pelindung anak?

“Maaf.. aku.. aku tak patut tanya soalan tu tadi. Maaf sangat-sangat.” Maya berkata serba-salah.

“takpe.. benda dah lepas. Aku pun dah makin pulih sekarang. Dulu memang la trauma juga. Tapi lepas duduk sini, semangat aku dah semakin pulih.” Fatin menjawab perlahan.

“Habis, apa jadi dekat ayah kau? Kenapa kau masuk sini?” Maya bertanya lagi. Perasaan ingin tahunya memuncak.

“Mak aku taknak lapor pada polis. Mak tak mampu nak laporkan ayah aku kat polis. Siapa nak bagi belanja kami sekeluarga kalau ayah masuk penjara? Gaji mak aku kerja kilang bukannya banyak sangat. Tapi mak pun takut benda sama berlaku lagi. Mak aku tak sanggup. Jadi, untuk keselamatan aku, mak hantar aku kat sini. Sebab bagi mak, keselamatan aku lebih terjamin kalau tinggal kat sini. Mula-mula aku susah nak terima juga, tapi bila ingat apa yang berlaku, aku ikut je.” Fatin menyambung ceritanya.

Maya tekun mendengar. Dia hanya mendiamkan diri. Itu rupanya sebab sahabatnya ini ke sini. Sebelum ini dia memikirkan semua yang masuk ke sini mempunyai masalah sosial yang kronik. Untuk seketika, masing-masing mendiamkan diri. Lebih senang hanyut dalam fikiran sendiri.

“Maya..” Fatin memanggil. Maya menoleh. Kening diangkat, isyarat bertanya kenapa.

“Tak semua yang masuk sini sebab bermasalah dari segi sosial. Ada yang masuk sebab terpaksa, macam aku ni. Kau tengok Alin tu.. Nampak dia senyum, semua. Tapi kisah dia lagi tragik. Dia mangsa rogol dulu. Ummi Khadijah jumpa dia kat tengah jalan, berjalan sorang-sorang tak tentu arah. Ummi hampir nak terlanggar dia masa tu, tapi nasib baik sempat break kereta. Ummi cakap masa ummi pergi kat Alin at that time, Alin jerit-jerit cakap nak mati, macam orang kena hysteria. Ummi bawa dia masuk kereta dan bawa dia ke sini." Fating berjeda. Mengingati saat di mana Ummi Khadijah membawa Alin pulang ke Ar-Rayyan.


"Kau tak tengok keadaan dia masa tu. Aku rasa bersyukur sangat aku terselamat. Ada lagi yang lagi teruk nasib daripada aku, baru aku sedar. Tapi lepas diberi kaunseling kat sini, baru dia ok sikit. Dulu dia selalu meracau, meraung-raung. Kesian aku tengok dia masa tu. Memang jahanam lelaki-lelaki yang melampiaskan nafsu diorang dekat insan-insan yang lemah ni. Sedangkan diorang sepatutnya melindungi kita kaum hawa.” Fatin bersuara penuh emosi. Maya hanya mendiamkan diri, otaknya ligat berputar.

Walaupun ada yang berada di sini disebabkan oleh masalah sosial seperti terlanjur, lari daripada rumah, seks bebas dan sebagainya, juga diakui remaja di luar sana semakin leka dengan keseronokan duniawi dan menolak Allah ke tepi, tetapi tidak semua menjadi begitu atas kerelaan mereka sendiri. Ada yang menjadi begitu ekoran daripada ibu bapa yang mengabaikan mereka. Ada yang terpaksa apabila diri dijual kepada bapa ayam oleh keluarga sendiri dan tak kurang juga yang terpaksa demi mencari sesuap rezeki.Tetapi apa yang dapat dilihat, masyarakat menganggap semua yang berada di dalam rumah perlindungan itu dimasukkan atas kesalahan mereka sendiri yang tidak pandai menjaga diri. Lantas menghukum tanpa usul periksa dan memandang hina wanita yang tinggal di rumah perlindungan ini tanpa mengetahui perkara yang sebenarnya.

“Maya..” Fatin menyentuh lembut tangan Maya yang terus hanyut dalam dunianya sendiri.

Maya tersedar. “Kenapa?” tanyanya.

“Ummi Khadijah panggil semua pelatih berkumpul. Ada benda nak diberitahu katanya tadi. Jom la.” Fatin menjelaskan kepada Maya.

“ohh..ok..ok..jom masuk.” Balas Maya.

Mereka berdua melangkah bersama ke dalam rumah perlindungan itu. Dalam hati tertanya-tanya apakah yang hendak diberitahu oleh Ummi Khadijah kepada mereka.

No comments:

Post a Comment

click-click